Een mislukt 2e spoor traject kan grote gevolgen hebben, zoals een loonsanctie van het UWV. Vaak ligt de oorzaak in een combinatie van late opstart, slechte communicatie of onvoldoende inzet.
Er zijn verschillende oorzaken waarom re-integratie 2e spoor niet het gewenste resultaat oplevert. Hieronder de meest voorkomende:
Het traject moet uiterlijk in week 52 worden gestart. Start je later, dan blijft er minder tijd over voor herplaatsing. Het UWV ziet dit als onvoldoende inzet, met een loonsanctie als mogelijk gevolg.
Een traject zonder goede verslaglegging, persoonlijke begeleiding en evaluatiemomenten zal sneller mislukken. Veel werkgevers onderschatten hoeveel tijd en aandacht dit vraagt.
Als een werknemer psychisch overbelast is, werkt te veel druk averechts. Denk aan burn-out of verergering van klachten. Re-integratie vraagt realistische doelen en passende stappen.
Een slechte verstandhouding tussen werkgever en werknemer is een belangrijke faalfactor. Wantrouwen, frustratie of onbegrip staan herstel en samenwerking in de weg.
Hoewel de werkgever mag vertrouwen op het oordeel van de bedrijfsarts, blijft het UWV kritisch. Het UWV beoordeelt zelf of het traject correct is verlopen — en legt de verantwoordelijkheid uiteindelijk bij de werkgever.
Als een werknemer niet meewerkt, zich slecht laat bereiken of elke passende functie afwijst, vertraagt of blokkeert dit het proces. Ook dat kan negatieve gevolgen hebben voor uitkeringsrechten.
Sommige werkgevers begeleiden het tweede spoor zelf om kosten te besparen. Maar 2e spoor is complex en vraagt specialistische kennis. Zonder ervaring en structuur wordt het traject vaak onvoldoende onderbouwd.
Er zijn gelukkig ook duidelijke succesfactoren die de slagingskans van een traject aanzienlijk verhogen:
Een passende functie is niet altijd de droombaan. Wie alleen zoekt naar “ideaal” werk, beperkt zijn kansen. Acceptatie van realistische opties is cruciaal.
Een goed re-integratiedossier is essentieel voor de UWV-beoordeling. Maar onderschat het belang van persoonlijke aandacht en begeleiding niet — beide zijn nodig.
Wacht niet te lang. Tweede spoor mag zelfs al starten terwijl eerste spoor nog loopt. Hoe eerder je begint, hoe groter de kans op succes én hoe kleiner het risico op sancties.
Een accurate inschatting van belastbaarheid en inzetbaarheid vormt de basis voor passende functies. Een te optimistische of te voorzichtige inschatting kan het traject schaden.
Re-integratie is een vak. Een gespecialiseerd bureau beschikt over de kennis, ervaring én het netwerk om werknemers succesvol te begeleiden naar nieuw werk.
Na 104 weken ziekte beoordeelt het UWV of werkgever en werknemer zich voldoende hebben ingezet. Daarbij kijkt het UWV naar:
Als het traject onvoldoende onderbouwd of te laat opgestart is, volgt vaak een loonsanctie: de werkgever moet dan tot een jaar langer loon doorbetalen.
Een mislukt 2e spoor traject is vaak het gevolg van te laat starten, gebrekkige communicatie of onvoldoende samenwerking. Wil je de kans op succes vergroten?
Let dan hierop:
Zo voldoe je niet alleen aan de Wet verbetering poortwachter, maar verklein je ook het risico op loonsancties én vergroot je de kans op duurzame werkhervatting.
Care4Careers ondersteunt werkgevers en werknemers met deskundige begeleiding, maatwerkoplossingen en complete dossieropbouw. Neem vrijblijvend contact met ons op.
Hoofdkantoor
Care4Careers BV
Lage Gouwe 248
2801 LN Gouda
Sales Office
Eigenhaardweg 8
7811 LR Emmen
De lokale vestigingen zijn in:
- Amsterdam
- Breda
- Eindhoven
- Emmen
- ’s Gravenhage
- Gouda
- Groningen
- Hengelo
- Leeuwarden
- Maastricht
- Nijmegen
- Rotterdam
- Utrecht
- Vlissingen
- Zwolle
Afspraak maken op een van onze vestigingen?
Neem contact op met ons hoofdkantoor.